Ieder jaar hou ik als voetbaltrainer een speler/ouderavond als voorbereiding op het nieuwe seizoen. Zo ook gisteravond. In de voorbereiding hierop bedacht als onderdeel van mijn presentatie het vehikel van de stand up voor het duiden van de rolverdeling tussen trainer en ouders. De tekst die ik daarvoor voorbereidde, wil ik daarom graag delen:

Ik heb net als wellicht een aantal van jullie een bucket-list. Voor nog mij heel kort listje, alleen er staat al wel 1 heel groot ding op. Althans dat is het voor mij en dat is stand-upcomedy. Ja dat kan je je misschien niet zo voorstellen als je mij zo ziet, alleen is het wel echt zo. Nou goed. Voor dat je echt live gaat, moet je soms dingen gewoon uitproberen. Try-outen heet dat. En dat is dan vanavond! En jullie zijn de gelukkigen, want jullie zijn er bij!

Ik zei natuurlijk straks al dat ik nu een jaar of 12 jeugdtrainer ben. En dat maakt dat ik het dan in een stand up wil hebben over voetbalouders. Waarom wil ik het over voetbalouders hebben? Tjsa, dat komt eigenlijk ook omdat ik dit boek heb gelezen. Dit is een boek van een tegendraadse Amerikaanse econoom en een journalist van New York Times-magazine, die allerlei fenomenen onderzochten.

Ik herinner mij namelijk een verhaal in dit boek van Israëlisch kinderdagverblijf die het vervelend vond dat er soms kinderen werden opgehaald na de eigenlijke sluitingstijd. Het dagverblijf bedacht daarom een maatregel. Die maatregel was dat je dan een boete moest betalen als je te laat was. En wat denk je wat er gebeurde? Inderdaad, het aantal ouders dat te laat kwam, nam toe. Immers, je kon je schuldgevoel afkopen.

Nu ben ik als marketeer elke dag bezig met economie, sociologie en psychologie. Aan het einde van dit jaar volg ik zelfs ook nog een aantal colleges in Utrecht over neuromarketing. Ik wil steeds meer leren over het koopproces van een zorgverzekering en zo een beetje leren begrijpen hoe het economische brein daarin werkt.

Anyway, terug naar voetbalouders. € 2,20 kost iedere activiteit die je kind dit seizoen krijgt voorgeschoteld. Laat het even op je inwerken? € 2,20….en denk dan ook nog even aan wat je je vanavond hebt gehoord. En wat is dan voor jou persoonlijke perceptie bij € 2,20.

Kijk die € 2,20 betekent in mijn hoofd in verhouding tot mij en mijn collega trainers hetzelfde als eten bij de Librije in Zwolle van Jonnie Boer voor het prijsniveau van La Bota. Toch? Niet dan…Je krijgt topkwaliteit voor een belachelijk lage prijs. Eigenlijk onvoorstelbaar. Toch? Ja…jullie moeten nu eigenlijk in je ogen wrijven. Nee dat kan niet. Echt voor die prijs????????

In ieder geval….goed blijven opletten want nu komt de neuromarketing om de hoek kijken….je voelt het misschien al aankomen. Wat maakt nu dat er toch altijd voetbalouders zijn die met mij over hun kind willen praten, mailen, appen over op welke positie dat kind het beste tot zijn recht komt, een mening hebben over de opstelling, wissels, etc etc…. Snap ik gewoon niet! Gaat erbij mij niet in. Dat is toch hetzelfde als dat je voor dat bedrag van La Bota met Jonnie Boer in gesprek gaat over de structuur en smaaksensatie van zijn amuse! Kom op zeg….of sla ik de plank helemaal mis? Dus laat ik heel heel duidelijk zijn: dat gaan we dan ook niet doen….

Kijk, het applaus na afloop van mijn presentatie is hoopvol. Alleen, the proof of the pudding is in the eating, dus gaat deze aanpak mij komend seizoen helpen? Ik laat het je hier weten…

Mijn 1e stand-up over Voetbalouders

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *