Na 3 weken vakantie werk ik inmiddels weer 2 ½  week. De 1e werkdag kreeg ik een 1e rit naar Nijkerk en Almere-Stad. In Almere-Stad was mijn bestemming het winkelcentrum Almere Centrum om bij een winkel 11 pallets te lossen. Nu is veel waarmee jij en ik dagelijks werken techniek en soms neemt die techniek een baaldag op. Zo ook die maandag mijn elektrische pompwagen.

Even schakelen dus en zonder enige aansporing gingen de 2 jonge dames van de winkel in de doe-stand. Er werd een extra handpompwagen gepakt en zo maakten wij er toch een efficiënt proces van waarbij ik de zware pallets uit de vrachtauto haalde en de gang inreed voor transport richting de winkel en uiteindelijk jij – de consument. Het lukte verder nog met enige acrobatiek om de zware elektrische pompwagen met de handpompwagen mijn auto weer in te krijgen. Immers door de accu’s is de pompwagen aan 1 kant best zwaar en als je die dan optilt, gaat de pompwagen kantelen. 1 stoere jonge dame was gelukkig een voldoende contragewicht. Dus met een goed gevoel vervolgde ik mijn werkdag.

Waarom loopt het dan zoals het loopt en geeft het mij een goed gevoel? In mijn opleiding tot docent (bedrijfs)economie passeerde de filosofisch econoom Adam Smith (1723-1790) regelmatig de revue. Hij beschreef in zijn in 1776 verschenen werk ‘The Wealth of Nations’ 2 kanten van een mens. Aan de ene kant is een mens alleenstaand, calculerend, competitief, rationeel, egoïstisch en naar maximaal nut strevend. En de andere kant laat een mens zien die afhankelijk, samenwerkend, sociaal, altruïstisch, niet altijd rationeel en beïnvloedbaar is.

Een vertaling naar het gedrag van een mens betekent dat een mens geneigd is tot handel drijven, marchanderen en ruilen. Door het eigen belang na te streven functioneren markten daardoor optimaal. Daarnaast kent de menselijke aard duidelijk enkele principes die ervoor zorgen dat de mens belangstelt in het fortuin van anderen en dat hun geluk noodzakelijk is voor hem of haar, hoewel dat niets oplevert dan het plezier om dit te zien.

In dat fenomeen van de markt of in de andere dagelijkse dingen is zeker belangrijk om te beseffen dat geen mens er ooit om heeft gevraagd om te willen ontstaan. Het overkomt hem of haar als gevolg van een reproductieve daad tussen een vrouw en een man. Daarnaast word je als mens geboren in afhankelijkheid, wat betekent dat je als mens een sociaal wezen bent en de veiligheid zoekt van een groep. Immers alleen kun je veel en samen kan je alles.

Wat een mens gaat worden, is natuurlijk bij de geboorte nog onduidelijk. De aanwezigheid en de ontwikkeling van vermogens en de omgeving waarin de mens ter wereld komt en opgroeit, zijn daarin kritieke succesfactoren. Ik prijs me dus gelukkig dat ik in een Westerse democratie ben opgegroeid. Verder ben ik natuurlijk gevormd door de opvoeding van mijn ouders, de omstandigheden waarin die opvoeding plaatsvond en de ervaringen in mijn volwassenlevensfase in verschillende werkomgevingen, het zelf vormgeven van een eigen bestaan en het stichten van een gezin. Dat vertaalt zich in motto’s als dat ik werk om te leven en niet andersom, dat ik roei met de riemen die ik heb en dat ik me alleen druk maak om die dingen waar ik invloed op heb.

Ik zie en merk natuurlijk verder ook wel dat mensen cynischer worden door de huidige economische (inflatoire) ontwikkeling als gevolg van een coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en vooral falend monetair beleid van (de Europese) Centrale Bank(en) en overheden, de groeiende en al enorme inkomensverschillen in onze samenleving en dat die samenleving de afgelopen decennia veel diverser is geworden. Het betekent in mijn ogen daarom wel dat we met zijn allen harder moeten vechten om ervoor te zorgen dat wijzelf, de nieuwkomers en hun en onze kinderen wél gaan zien wat de waarde is van democratie ten opzichte van bijvoorbeeld een dictatuur. En dat betekent mijns inziens simpelweg het benutten van die ene sociale kant die in iedereen aanwezig is.

Dat begint overigens wel met een egoïstische keuze, want jij moet er voor kiezen om je sociale kant dominant te laten worden. Wat helpt is dat je je beweegt in omgevingen die het vuur voor je sociale kant aanwakkeren. In mijn werkomgevingen heb ik de meer politiekere omgeving van een zorgverzekeraar eerst ingeruild voor de socialere omgeving van het voortgezet onderwijs en nu het transport.

In mijn zoektocht naar een geschikte werkgever in het transport keek ik eerst heel egoïstisch naar de afstand van woon-werkverkeer (op fiets afstand). Na een reeks van gesprekken, het meerijden, de interne opleiding en het natuurlijk het zelfstandig rijden is de conclusie dat het familiebedrijf Dobbe Transport – ontstaan in 1845 en gevestigd in de toch kleine gemeenschap van het dorp Roelofarendsveen – goed matched met mijn sociale ik. Er is een sterke sociale cohesie aanwezig wat zich vertaald in een enorme bereidheid om elkaar te helpen in het werk wat gedaan moet worden. Daarnaast zie je dat de kinderen van werknemers eerst autowasser worden, dan loodsmedewerker, en uiteindelijk doorstromen naar de vrachtauto. Na het pensioen zie je dat de pensionado’s bijspringen op de vrachtauto en nog altijd meegaan op de jaarlijkse personeelsdag.

Je zit uiteindelijk natuurlijk zelf achter het spreekwoordelijke stuur van de manier waarop je samenwerkt met mensen en welke kleur het gras van de buurman heeft. Blijf daarin altijd bij je sociale kant en durf dat ook te laten zien, want dat levert je altijd het goede gevoel en optimale samenwerking op. En dat is niet de meest, maar de enige logische weg naar een sociale, robuuste, sterke en vooral fijne samenleving!

De kleur van het gras van je buurman bepaal jij!

4 gedachten over “De kleur van het gras van je buurman bepaal jij!

  • oktober 11, 2023 om 10:02 am
    Permalink

    Dag File Hooligan,

    Wat schrijf je toch prachtig en recht uit je hart. Ik hou ervan en ben het vaak absoluut met je eens. Ook ik heb ooit een winstgeoriënteerde baan bij een bank fare well gezegd omdat ik mij niet meer in staat voelde om klanten een product te verkopen waar ik totaal niet achter stond. Het verdiende wel goed, maar ja. Je moet jezelf ook nog eens recht aan kunnen kijken in de spiegel.

    Geen dag spijt van deze beslissing gehad trouwens

    Ik wens je nog oneindig veel veilige kilometers en veel werkplezier.

    Grx
    Ex buuf

    Beantwoorden
    • oktober 11, 2023 om 10:10 am
      Permalink

      Hoi Corinna, dank (sohn wieder) voor je compliment. En ik/we kun(nen) het niet genoeg aan mensen vertellen.

      Beantwoorden
  • oktober 12, 2023 om 6:39 pm
    Permalink

    Paul, je schrijft met zoveel gevoel en dan ook nog met vele leuke economische elementen erin verwerkt. Ik wordt er elke keer blij van als ik iets van je lees!!

    Bedankt dus en geniet nog volop van alles in het leven en blijf erover schrijven!!

    Groet van je ex-collega Clara

    Beantwoorden
    • oktober 13, 2023 om 3:28 am
      Permalink

      Hoi Clara,

      Dank je wel. Enne…ik zie op de socials ook veel mooie dingen van jou. Succes met je gezin en je werk. Blijf gezond!

      Mvg Paul

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *